Ekonomi, vikt och framtid!

Ja nu har min godeman precis varit här. Vi har löst vissa saker på det bästa sättet i nu läget...men det e tufft.
Han ska ringa inkasso o fråga om jag kan få göra upp en avbetalningsplan, går inte d hamnar jag hos kronofogden...
Då kan jag bla bli av med mitt Internet osv - så det får INTE HÄNDA!
Han ska även ringa min handläggare på FK ang gymkorts pengarna som jag fick i september men som jag använde till annat när jag var inlagd så mycket, och även där fråga om jag kan få delbetala tillbaka pengarna, finns ju lixom ingen möjlighet att jag skulle kunna lägga ut 1800 kr bara sådär, sen ska han även fråga om jag kan få ansöka om nytt gym kort även trots detta (vilket jag tyvärr betvivlar men men).

Ja, sen så har jag o Marie bestämt att vi ska GRILLA imorrn - det gör vi ju aldrig annars, he he he. Och då var frågan - SKA JAG ÅKA TILL HALLUNDA NU OCH KÖPA VIN TILL MATEN ELLER INTE?

Systemet stänger om 1 timme o 20 minuter. (Nu e d 40 minuter kvar när jag äntligen skrivit klart inlägget)

Visst det skulle vara kul o gott med vin till maten, men jag har bestämt mig för att INTE åka!
Varför?

Jo för att:

  1. Då kommer jag GARANTERAT köpa massa äckligt godis oxå som man bara blir fet av o som jag faktiskt inte har råd med...
  2. Jag är super trött, och ja kanske lite lat - men jag tillåter mig att vara det.
  3. Maten smakar lika gott även UTAN vin - jag tar med en flaska LOKA!
Ja d e väl typ de 3 argumenten jag har...Så så får d bli!!!

Det har ju inte gått överhuvudtaget att hålla mig till kosten på sjukhuset...så jag KÄNNER och SER att jag har gått upp igen...Vilket det nu ska bli ändring på.

Har iaf börjat bra idag med att jag faktiskt LAGADE RIKTIG MAT...Mycket oxå så jag har 3 portioner över som d bara e att slänga in i micron. Yes. Säger att idag är typ en NYSTART MED LCHF för mig...
På måndag e det vägningsdags igen o jag VET att den kommer peka uppåt...men det får jag ta. NÄSTA måndag pekar den förhoppningsvis neråt igen...

Usch, allt känns så osäkert. Som att jag inte har en stabil grund att stå på. Den svajjar utav bara helvete, och jag blir faktiskt arg o lessen när jag läser om tjejer i min ålder som köper märkes kläder/saker hit o dit, går o solar, fixar naglarna, går till frisören eller vad det nu är. Jag kan väl gissa mig till att många av "de här" tjejerna får hjälp av föräldrar med pengar...Och det är det jag reagerar känslomässigt på. Min mamma har en lika taskig ekonomisk situation som mig, hon finns redan hos kronofogden, men ändå så hjälper hon mig då o då med det hon kan - inte då gå o fixa naglarna eller nått sånt utan tex jag får komma o äta middag ibland...Och ibland kan  jag få pengar till nått paket cigg...
Jag e jätte tacksam för det absolut. Pappa. Ja ni som känner mig vet att min pappa är död sedan länge tillbaka (1997). Jag ärvde då 127050 kr och mamma blev automatisk förvaltare för de pengarna eftersom jag var minderårig. Hon sa hela tiden att så fort jag fyller 18 år så får jag de.
Min 18 års dag kommer, men jag får inga pengar utan får istället höra att det har varit en stooor börskrasch så det finns bara 50000kr kvar o de har hon lagt i ett bank fack som jag får när jag mår bättre "Jag är rädd att du bara kommer supa och knarka bort pengarna om du får de nu" löd hennes svar...
Hursomhelst.
Har "forskat" lite i detta när jag fortfarande bodde på beh.hemmet. Då kom ett brev från mamma där hon skrev att det inte finns några pengar kvar och inte gjorde ens när jag var 18 år. Hon säger att hon var tvungen att använda de för att kunna sätta mat på bordet och för att jag var ett sånt krävande och manipulerande barn som KRÄVDE att få allt jag pekade på...
(Undrar om det verkligen var hon jag växte upp hos för jag minns och har bara hört att jag var precis tvärtom...)
Hon skickade även med ett papper där hon skrivit under på att betala tillbaka pengarna (50000 kr) med en liten summa varje månad, vilket hon gjorde i ett halvår. Nu har det gått 1½ drygt sen jag fick några pengar. Hon står fast vid att det var en börskrasch men av de människor jag har pratat så stämmer det INTE... Det skulle betyda att 77050 kr skulle ha försvunnit i den börskraschen, vilket e vääldigt mycket pengar...Så jag (o många andra) tror tyvärr inte att hon talar sanning där.

Varför skriver jag allt detta nu då? Ja, kanske för att jag hade behövt de där pengarna idag. Och det var det SISTA MIN PAPPA LÄMNADE TILL MIG!!!

Jag blir bara så ledsen att det har blivit såhär, och ja, jag har tänkt många ggr på att stämma mamma för detta. Var tom på ett GRATIS jurist besök i vintras för att höra mig för...men det känns lixom...äsch jag vet inte...

JAG TYCKER BARA ATT ALLA NI UNGDOMAR DÄRUTE SOM INTE BEHÖVER VÄNDA PÅ VARENDA SLANT, SOM KAN KÖPA DE KLÄDER NI VILL HA, ELLER FIXA ER FINA SOM NI VILL - VARE SIG MED ELLER UTAN FÖRÄLDRARS HJÄLP SKA VETA ATT DET ÄR ETT STORT TUNGT LASS ATT DRA OM MAN INTE KAN GÖRA DETTA NÄR MAN ÄR I 20 ÅRS ÅLDERN. JAG SÄGER ABSOLUT INTE ATT JAG MISSUNNAR ER DET. NEJ, JAG AVUNDAS ER NOG ISTÄLLET, OCH JA JAG BLIR ARG O LESSEN O TÄNKER "VARFÖR KAN INTE JAG OXÅ FÅ HA DET SÅ BRA" MEN JAG VET ATT JAG HAR SAKER ATT VARA TACKSAM ÖVER, OCH VISST "SHOPPAR" JAG IBLAND OXÅ...MEN DET STÅR MIG DYRT. MYCKET DYRARE ÄN VAD NI NÅNSIN KAN TRO. MEST PSYKISK OCH KÄNSLOSAMT.
Och det gör ju inte situationen bättre att man även lider av diverse diagnoser som bla Emotionell Personlighets Störning...

Ja ska sluta babbla om det här nu, jag behövde bara få skriva av mig så SNÄLLA
DÖM MIG INTE.
KOM IHÅG ATT ALLA REAGERAR VI OLIKA PÅ OLIKA SAKER.
JAG ÄR INTE BITTER.
JAG ÄR GLAD FÖR ERAN SKULL ATT NI KAN KÖPA O GÖRA DET NI VILL GÖRA - TRO INGET ANNAT.

(men det betyder inte att jag inte oxå skulle vilja kunna göra det)

Ja det var skönt att skriva av sig.

Nu får jag väl antagligen en hel drös med spydiga kommentarer, men jag tar de. Precis som jag tar allt annat negativt här i mitt liv...

För jag har ändå bra vänner, jag har en uuunderbar bäbis, jag har massor som jag kan vara glad över.
Och jag VET - det finns de som inte ens har 1% av det jag har men jag säger det igen:

MAN KAN OCH SKA INTE JÄMFÖRA SIG MED ANDRA. DET HJÄLPER VARKEN DE ELLER EN SJÄLV...UTAN TVÄRTOM.

DU KANSKE SNUBBLAR PÅ TROTTOAR KANTEN O SKRATTAR ÅT SAKEN UTAN ATT TÄNKA SÅ MYCKET PÅ DET, MEDANS JAG KANSKE FÅR JÄTTE MYCKET ÅNGEST OCH BÖRJAR GRÅTA OCH TÄNKER PÅ DET I DAGAR EFTERÅT...

JÄMFÖR DIG BARA MED DIG SJÄLV!



Kommentarer
Postat av: Inger

Kloka ord du skriver men jag har ändå svårt att köpa att du röker upp en del av dina pengar. Fattar ju att det är svårt att sluta men det är mycket pengar i lägden.

2009-05-20 @ 18:45:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0